CASSIOPEIA

Det blev bara Peia som blev riden idag, jag hann inte med Nonne. :/
Blev inga nya bilder heller för lilla gulliga mamma KAN inte komma ihåg sin kamera haha. x)

Men mamma körde oss till Nyboda och där red jag igenom henne ordentligt, så att hon blev riktigt trött. Känns så skönt att man kan rida henne tills hon blir trött nu! Innan började hon ju bara resa sej och bocka och sega sej om det blev minsta lilla jobbigt, nu kan jag pressa henne mycket mer innan hon börjar protestera. :)
Man behöver ju rida tills de blir ordentligt trötta ibland också, idag gjorde jag nog det mest för att känna ungefär hur pass bra kondition hon har men nu kan jag ju liksom ligga och konditionsträna henne fram och tillbaka på galoppsträckan i skogen om jag vill, det var omöjligt för bara en månad sedan!
Jag är övertygad om att det är Kerstin Larsson som har gjort sådant underverk med henne när hon löste upp låsningen hon hade i ryggen en vecka innan vi åkte till Kina. Det är verkligen en helt annan häst, nu protesterar hon ju inte för att hon har ont längre iallafall! :)

Jaja, tillbaka till dagens pass! :D
När vi kom dit la jag och mamma upp tre bommar i hörnan till en "fjäder". Det är när man rider över alla tre bommarna på en liten volt, typ 10diametersvolt kanske om inte mindre. Jag gick på känsla när jag la ut den. ;) Sen satte mamma upp ett litet hinder på 2 "sockerbitar" på medellinjen också.

Jag började värma upp med mycket skritt, la många volter och serpentiner i olika storlekar och flyttade henne i skänkelvikning på halvt igenom tills jag tyckte hon kändes mjuk och fin och gick i fin form med bra stöd på tygeln utan att "gräva ner sej".
Gjorde ungefär samma saker i traven. Hade ungefär samma krav där också, att hon skulle lyssna bra för hjälperna och vara framme hela tiden. Flyttade även henne i sluta på volten. Det gick jättebra i vänster varv, helt klockrent. I höger gick det inte riktigt lika bra, hon är stelare i den sidan så hon tycker det är mycket jobbigare där. Då drog hon upp huvudet och gick emot skänkeln, men i slutet var hon helt okej där också. :)
I galoppen gjorde jag först samma lösgörande jobb i början, sen böjade jag komma på fjädern och det lilla hindret. Vi har svårt med fjädern för hon orkar inte bära upp sej i galoppen. Antingen vill hon vända på en femöring eller så vill hon gå på en STOR volt, som ofta blir kantig och hon får bestämma. :P Ska man få henne att gå balanserat på en rund, liten volt så får man kämpa på kan jag säga! :P
Men det går! :) Men hon behöver mycket stöd än så länge. Vi måste jobba mycket i galopp så hon får upp styrkan där också så det kommer bli mycket konditionsnötande i skogen och galoppövningar på banan i fortsättningen. ;)
Jag red runt i åttor och på volter och hoppade hindret ibland och tog fjädern ibland. Lillflickan tyckte nog det var väldigt roligt att det hände något nytt hela tiden, hon tramsade knappt alls trots att hon var trött i slutet. :)
Avslutade med att ta fjädern i trav 2 gånger i vart varv innan jag travade och skrittade av henne. Stretchade sedan henne medans mamma tog in den sista bommen och sockerbitarna och hon var mycket smidigare än jag trodde hon skulle vara. Där blev jag glatt överraskad! ;)

Så jag är väldigt nöjd med den lilla damen idag, hon skötte sej över förväntan till och med. ;)

// Karro <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0