GÅRDAGEN

Vet ni vad jag gjorde igår? :D
Nej de vet ni ju såklart inte men nu ska ni få veta! ;D
Jag red på Nonne! :D Själv! :D

Först longerade jag honom ett tag och han var helt toppad. Mer i luften än på marken fjöntponny. -.-'
Men sen lugnade han ner sej efter ett tag när han började bli lite trött och då gick vi upp på gårdsplanen och la inspänningarna ( Hade aldrig dom på honom igår. Tyckte det var bättre han fick springa lite som han ville då han förhoppningsvis hade bättre koll på benen då det var ju ganska blött och halt i marken. :/ Men tänkte ha dom idag. ) och spöt och sen gick vi ut i skogen med honom.
Vi gick en liten bit ut innan vi vände och gick tillbaka på samma väg. Det är stenjäre på båda sidor av vägen så jag tänkte att då kommer han ju bara fram eller tillbaka om han skulle hitta på något. ;)
Vi gick nerför en backe och när det var plan mark igen så började jag testa att rycka i stigbyglarna och "hänga" i dom och dunka lite med handen i sadlen och så innan jag la mej över ryggen på honom.
När han stod stilla och inte brydde sej så satte jag mej upp riktigt. Jag har suttit på honom ute innan men då har mamma hållt i honom hela tiden och lett honom så jag var lite nervös för hur han skulle reagera på skänkeltryck. Men det gick superbra! :D
Smarta ponnyn har nog lärt sej det direkt för när jag bara touchade honom med skänklarna så började han gå! Och sen behövde jag bara spänna de inre magmusklerna och plocka lite med lill- och ringfingrarna så stannade han! Och om jag ville svänga så ledde jag bara lite med handen och touchade honom med andra skänkeln så svängde han runt och gick tillbaka dit vi kom ifrån! :D
Så jag red hela vägen genom gårdsplanen och ner till stallet det är ca 250 meter från där vi började! Det kanske inte låter jättelångt men för en ponny som inte är va att ha ryttare på sej så är det superlångt. ;)
Han är så himla smart och älskar utmaningen att försöka klura ut vad jag menar med tryck och eftergift och det mesta fattar han på andra försöket.
Helt underbar. :')


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0