SADLAR

Tänkte skriva lite vad jag tycker om mina sadlar.
Perstige Joy Jumper - 16tum - normal
Detta är då min hoppsadel, jag tycker att den är jättefin att kolla på. Både färgen och modellen. Tycker om den sotrens modell då jag är van vid de från tidigare för Zadok hade en liknande modell på ridskolan (dock inte Presige utan Stübben). Sadlen är jätteskön och mjuk, alla tycker ju inte om mjuka sadlar men de gör jag! Sadlen har ju med väldigt mycket stöd (den är bra att ha och rida hästar som bockar, kickar, stegrar, för man sitter som sten) Innan hade jag ju denna sadlen hela tiden för jag hade ju ingen annan men jag tycket INTE att den är bra i dressyren. Skänklen skjuts fram jättemycket och man hamnar i stolsits. Inte så bra, inte fint heller för den delen. Men i hoppningen har jag nog aldrig suttit i en bättre sadel! Ger jättebra stöd och man får en bra position med benen över hindrena. Benet kan ju inte åka så långt tillbaka för det tar ju ''stopp'' för stödet och de är bra! Chania passar jättebra i den, färgen ser helt perfekt ut på henne. Den ligger bra på henne som har hög rumpa och låg manke. Jag tycker om denna sadlen jättemycket!
PFIFF New Lord - 16,5 - normal mot vid
Dressyrsadlen har inte så mycket stöd när man rider men den är skön att sitta i och har halvdjup sits. Jag märkte skilnad första gången jag red med den Chania var helt underbar! Bara man fick mer ben på henne så gick hon såå mycket bättre än med hoppen. Så jag rekommenderar verkligen att ha dressyrsadel! Den är väll inte världens snyggaste att kolla på eller jättebra att rida i. Men jag satsar inte på dressyren så den fungerar för mig då jag la pengarna på hoppen istället. Den ligger bra på Chania med men kanske är liite stor för den är ju mot vid, men de fungerar. Denna sadlen rider jag mest med då jag tycker att hon går bättre med den för i hoppsalden så kommer jag i fel sits och kan inte riktigt rida rätt. Jag sparar även på hoppsadlen då färgen slits så lätt :/¨Jag gillar denna sadeln men funderar på att om hon går ättre i dressyren sen, sälja denna och lägga till lite pengar så att jag får en med mer stöd :)
Jag gillar båda mina sadlar skarpt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0