DAGENS RIDNING

Channi gick sådär bra idag, eller bra i skritt iallafall. I galoppen var hon förjävlig rent ut sagt! Slänger med huvudet och byter galopp HELA TIDEN! Inga kickningar iallafall. Men i traven och galoppen så biter hon sig fast på bettet och bara hänger. Jag orkar inte hålla henna där, har inte så mycket muskler i armarna + att hon ska inte göra så. Hur mycket jag än höjjer huvudet på henne så skiter hon i det och drar bara ner det igen och biter sig fast.
Funderar på att byta till ett skarpare bett någon dag i veckan så att jag kan arbeta henne mer i galoppen för nu orkar jag inte det. Knappt något galopp arbete alls och det är de vi behöver, men nej jag får ont i armarna som tusan.
Tar emot all hjälp jag kan få för jag orkar int ha det såhär. Har inte hittat någon tränare som passar oss i dressyren heller men letar som tusan, så är du som läser detta villig att ge ut lite dressyrlektioner så hör av dig för jag är i STORT behov av hjälp med henne. Vill ju inte tröttna på att rida henne. Hon är ju min favorit men hon måste ju lyssna.
Hur gör jag för att hon inte ska hänga sig fast?
Hur gör jag för att hon inte ska bli så stark?
Hon har blivit så mycket piggare / starkare nu än vad hon va när hon kom. Men ändå possetiv till arbete. Jag vet inte hur jag ska göra, kom gärna med tipps somsagt!
Men inte kan jag bli sur på henne, sötponnyn!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Driva i alla lägen!

2011-02-17 @ 23:01:42
Postat av: Martina

Innan du provar med skarpare bett, har du provat att rida med gummiband? Då kommer du åt henne lite enklare när hon inte kan ta upp huvudet lika högt, gummibandet tvingar henne att gå där nere.



Alla hästarna är otroligt pigga nu, det kan bero på att det är fortfarande är kallt ute. Eller så börjar hon känna sig som hemma nu när hon vant sig vid stället och börjat övergå till sina gamla vanor? Jag gissar på kylan, för min häst är också otroligt pigg...



Vissa hästar hänger sig fast i bettet när de inte har "någonting att göra". Det ser ut som att din Channi är i extra behov av att underhållas HELA tiden. Lyckas hon bita sig fast behöver du få henne att rikta uppmärksamheten mot DIG igen igenom att aktivera bakbenen och få henne att börja tänka. Rid en skänkelvikning, flytta bakdelen, rid på framåt. Viktigast är att hon alltid tänker framåt så att man inte börjar joxa med bettet för att "lossa" det. Då brukar det bara sluta med fight.



Behöver du mer hjälp är det bara att säga till :) Jag tror att din ponny kan gå hur långt som helst! Jag har sagt det innan och säger det igen, jag är avundsjuk på hur fin hon är! :)

2011-02-18 @ 07:23:45
URL: http://martinabjorkman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0