BESTRAFFNING?

Det är en sak som jag tycker är dålig innom hästvärlden. Det är många som bestraffar sina hästar för minsta lilla. Visst hästarna kanske gör som man vill tillslut men dom kommer ju inte tycka om ryttaren. När jag är på tävlingar så hör man från många håll ''piska till den'' om ponnyn stannar på hindret, men oftast så är det inte ponnyns fel utan ryttaren som flängrider eller gör fel. Många säger till mig att piska till Chania när hon fjöntar och börjar kicka och bocka, men varför de? Hon gör ju det för hon tycker det är kul inte för att vara dum.
Visst om hon stannar på ett hinder flera gånger i rad eller vägrar gå förbi någonting så kanske jag lägger till spöt men inte hårt. Nästan alla tränare jag har haft säger att det känns mer om en fluga sätter sig på hästen. Men Jag vill inte göra det som en bestraffning utan bara visa att det var fel och på Chania behöver man inte så mycket för hon är väldigt känslig.
Jag tror även att om man inte håller på att ''bestraffa hästen'' när den har gjort fel så får man ett starkare band till den. Håller ni med? Eller hur tycker ni om detta? Skriv gärna en kommentar så vi får veta era årsikter med :)

Kommentarer
Postat av: Maja

Håller helt med malin! :)

2011-02-07 @ 19:50:29
URL: http://hastryttan.blogg.se/
Postat av: Carro

Håller med! Ibland är det bara onödigt att använda spöet. Amy blev alltid extremt stressad när hon stannade och man rappade till henne, så jag slutade göra det även om Lindahl sa åt mig att göra det.

2011-02-07 @ 23:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0