min ridnings ''historia''

Nu ska jag berätta lite om mig, jag heter Malin jag är 14år gammal jag har ridit i hela mitt liv. När jag var ca 3år gammal så såg mamma en annons i tidningen om ridlekis (hon red med på den tiden) så hon frågade och jag fick börja. Den första hästen jag red hette Tummen, han finns inte mer nu men han blev så gammal. På ridskolan hittade jag snabbt min favorithäst, Silvra hon är B-ponny. Hon står på ridskolan fortfarande.

På bilden är det Erika och Silvra på en tävling. Den hästen var en jättebra häst som jag tyckte om väldigt länge, jag bytte väll favorit lite sådär ibland hela tiden men Silvra var alltid en av dom, men annars så var det Minuette, Krusmynta, Backuddens Dancing Girl. Jag red knappt någon annan än Silvra då det inte var någon annan i min grupp som ville ha henne, eller jag minns inte riktigt men det var iallafall bara jag som red henne och det är jag glad för:) Jag startade några klubbtävlingar med henne och så. När jag kollar tillbaka på filmer mm så känner jag mig skit kass, haha (a) Silvra blev halt rätt ofta och då började jag rida en häst som heter Minuette, en C-ponny. Minuette var för svår för mig med det förstod inte jag (haha, fattar det nu när jag kollar på bilder och filmer) hästen springer och jag åker med. Men med Minuette startade jag min första tävling på tid och då kom vi 4:a. Jag gick alltid på ridläger hos Karoline på sommrarna och då så red jag som vanligt Minuette när Karoline kom fram och frågade om jag ville hyra en stor D-ponny som hette Pyros, jag var jätterädd för Pyros då och ville inte hyra hen men Karoline sa att tar jag inte han så kommer någon annan få han och jag kommer längst bak i listan (då var hyrarlistan låång). Jag pratade med mamma ooch sen så tackade jag ja. I början hade jag jätte rädd för Pyros med efter ett tag så började han aceptera mig i boxen när jag var där hos han (jag var där varje dag) och det blev han och jag. Ni vet, han gnäggade när jag kom till stallet, kom när jag ropade i hagen m.m. Jag minns att ridlärarna skrattade åt mig för att varje gång jag gick franför öppningen på hans box så gnäggade han och jag gick fram och tillbaka :')

Pyros och jag hade ett mycket starkt band till varandra. Jag var den sista som red han innan han tyväg gick bort för att han hade en skada i knät, RIP. Då fick jag en av stallets bästa ponnier Krusmynta hon hoppade allt men de var lite att kämpa med att få ner i form och få fart på. Det var som att hon hade lagt i bromsen så sakta det gick x) Sammtidigt som jag hade Krusmynta så pratade mamma med Helena (mammas kompis). Dom hade en C-ponny som dom behövde hjälp med och mamma sa att jag nog gärna skulle viljat rida henne och så blev det. Den ponnyn heter Queenie Tölo.

Jag och Queenie 2009 när jag började rida henne

inte så bra bild men typ så såg det ut när jag började rida Queenie och hon lärde värkeligen mig vad ridning var. Jag är såå tacksam för att jag fick chansen att rida den undarbara lilla ponnyn :') Queenie tog mig från att hoppa små klubbtävlingar till LB/LA och enstaka hinder hoppade vi på 125cm. Jag lärde mig att rida hästarna i form och att får dom till att arbeta under sig. Ja, man kan säga att Queenie var min läromästare.

2009 när jag hade ridit henne i ett tag, syns det någon skilnad ? ;)

 

Vår första lokala tävling

 

2010

 

bild från film, här är hindret ca 120-125

 

Queenie har jag ridit jättelängen med Krussmynta fick jag bara ha i ca 1,5 terminer sen bytte jag till Samie i väntan på att Karoline skiuue köpa en ny ponny, en D-ponny. Sen en dag så stod han där den nya ponnyn. Han var smal och som jag tyckte då riktigt ful. En mörkbrun D-ponny var det 5år. Gissa vem de var?

Jo, ponnyn som stod i stallet hette Kantje's Zadok. Jag undrade varför Karoline hade köpt han hela tiden. Varför den ponnyn? Det förstod jag inte då. Jag var den första ''lektionsryttaren'' som fick rida annars så var det ju bara ridlärarna som red han :) Han var vinglig och lyssnade inte på skänklen, hade aldrig hoppat, kunde inte fatta galopp mm. Jag avr den ända som hyrde Zadok och det är jag glad över. Vi byggde upp ett sånt starkt band till varandra så ni kan inte förstå. Han var mitt allt, halva jag. Jag tog och tränade Zadok och som sagt kunde han inte hoppa när han kom till att jag tog han upp till LB hoppning som 6åring, en annan ryttare hoppade han till 135cm och han är 140 hög :o (ja när vi mätte han så var han inte D han var C men det är en annan historia) Zadok var så villig till allt och han var så ärlig. Jag fäste mig så mycket vid den ponnyn så när Queenie såldes så köpte jag han. Jag ägde den underbara ponnyn i 4 veckor sen ringde dom från stallet och sa att han hade blivit sjuk, han ville inte äta och så. Han hade feber på 38,6. Jag gick till stallet och då vi alla trodde att det var kolik så var jag ute och gick med han tills febern steg till 39,8 då mamma ringde veterinären och dom kom ut och kollade han hon trodde inte att det var kolik, och hon sa att blir han sämre så får vi åka in till helsingborg. Han blev sämre och vi åkte in, dom tog en massor av prover och gav han sprutor mm så att han skulle bli bra. Tyvär så behandlade dom mot fel sak då ingen veterinär visste att han hade kolik så min älskade alldra första bästa ponny tyvär dog. Benen vek sig bara på han. Jag hoppas att han har det bra för han betyder ALLT, ALLT för mig..

2009 vintern ( fick han någon månad innan sommarbetet )

 

lite senare

 

Vår första lokala tävling

Syns det någon skilnad? ;)

 

Det var lite om mig, om ni vill veta något mer så är det bara att kommentera :)

Jag ska skriva ett annat inlägg om mig och Zadok sen (:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0