Min rid ''historia''

Hejsan, nu ska jag berätta lite om mig. Jag heter Amanda och jag är 13år gammal. Jag började rida när jag var 8år, så nu är jag inne på mitt 5år med hästarna. Den första hästen jag red hette Backuddens Dancing Girl. En lite tjock exmorponny var de. Jag ville he Freddie men fick han inte och det är jag glad för idag för man vill ju rida Backuddens hästar, ellerhur? ;) Jag red lektion en gång i veckan i ett bra antal år innan jag blev kompis med Malin. Eller vi har varit kompisar sen barnsben men sen ''gled vi isär'' men efter ett tag så träffades vi som två små blyga flicor i stallet, det var knappt som vi vågade prata med varandra men tillslut så frågade jag Malin om hon ville följa med till EKO hallen och köpa ridstövlar. Idag är jag glad att jag vågade fråga för hur skulle det annars sett ut i min vardag nu ? x) Malin var hyrare då (som ni kan läsa i hennes inlägg) efter ett tag blev min kompis Maja med hyrare, då ville jag med vara med och rida på helgerna mm. Det värkade kul. Jag frågade mamma om jag fick och hon sa ja, då ringde vi Karoline och hon skrev upp mig på hyrarlistan. Några dagar senare när jag skulle till stallet för att gå på min ridlektion så tänkte jag på Bella, en liten shettlandsponny som var min favorit häst just då. Det var många som ville rida henne, men det var bara jag som fick. haha hon var lite vild då och bockade. Jag flög i backen några gånger, men ni vet talesättet ''man måste trilla av 100 gånger innan man blir en bra ryttare'' där var jag allt nära att slå det rekodet med den lilla vildingen x))

Bella

 

Jag frågade Lena varför ingen hyrde henne och fick svaret: Det är ingen som vill eller kan''

Då fick jag ett stort leende på läpparna och sa att jag ville, Lena sa att hon skulle prata med karoline. Nästa dag i stallet så hade Karoline sagt till Lena att jag kunde Hyra henne. Det var min start för att börja rida på riktigt. Jag började hyra Bella den 31 Mars 2009. Den lilla hästen tog jag från att inte äns kunna gå lektioner med någon annan än mig, hon kunde inte galopp fattning hon kunde inte hoppa. Jag tog henne till LD höjd på denna lilla tiden och enstaka hinder på 60-65. Själv är hon 89cm i mkh så ni förstår ju att det är högt för henne ;)

Jag har bara några bilder på henne men jag ska försöka leta upp några bra och skriva ett helt inlägg om Bella från början till slut :)

Tiden gick och nästa termin kom då fick vi hem lapparna om vilken häst vi skulle hyra. Mamma öppnade lappen och ringde och sa att jag hade fått en jätte bra häst men det var inte min älskade lilla Bella. På lappen stod det Backuddens Menuette. Då blev jag besviken, det var inte den hästen jag ville ha men vad fanns det att göra åt det? Då var jag livrädd för Menuette..

Jag lärde mig rida även denna ponny och tävlde upp till LC. Denna ponny stal mitt hjärta. Och vi blev bättre och bättre vi med. Den tiden gick fort. Sommaren efter det (alltså när ett år hade gått) så hittade jag en annons på hastnet.se men det var inte vilken häst som hällst på annonsen, det var min Menuette. Den tiden gick allt för fort..

Menuette sommaren 2009

lite senare..

 

2010 bilder från en av dom sista hopplektionerna

lite skilnad från när jag började rida henne va? ;)

 

Den sommaren hon skulle säljas var den sommaren som var nyss.. Hon blev aldrig såld och står ännu kvar i stallet som tur är. Jag fick ändå en annan häst Zorba som jag länge velat ha (: jag trivs bra med Zorba och har hyrt henne nu i ca 4 veckor. Jag ska göra en skilda inlägg om hästarna senare :)

Zorba

 


Kommentarer
Postat av: Sara carlsson

sv: Åh :D tack så mycket!

2010-09-09 @ 21:18:35
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vart är dancing girl nu?

2011-03-25 @ 19:15:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0