HEJ!

Jag heter Karro och bästa Malin och bästa Amanda låter mej vara med och skriva här! :D
Jag har fyra egna ponnyer som heter Cassiopeia (Peia), Non-Stop (Nonne), Börsgårds Noblesse (Nobban) och Åbyvikens Amadeus (Ampe) och så rider och tävlar jag en ponny som heter Lady Bumblebee (Humlan) :)
Jag har nog ridit i ca 9 år och alltid hos Monica Söderquist som har lärt mej nästan allt jag kan! :)
Jag började rida i mars men kommer inte ihåg vilket år x) När jag började hos monica fick jag alltid rida Rasmus (Rasse). Han var en envis liten shettis som jag tyckte väldigt mycket om precis som alla andra. Han var stallet lilla maskot! ;) Jag hade honom på mitt första ridläger. Sen började min lillasyster rida efter lite mer än ett halvt år och då fick hon ha en B-ponny som heter Lilleman. Jag var jätteavundsjuk på henne för att hon fick rida en större ponny än mej! x) Efter några månader, på våren när jag ridit i ungefär ett år, så fick vi byta. Jag blev jätteglad ;)

Jag red nog Lilleman i 2 år och på honom lärde jag mej att hålla balansen och aldrig ge mej. Han kunde vara riktigt tjurig och använde man spöt minsta lilla så blev han jättesur ;) Och jag red nästan alltid barbacka på honom så jag tränade upp min balans bra på dom åren ;) Trillade faktiskt bara av honom en gång och det var första gången jag föll av en häst så jag var glad att det inte var så högt ;)

På ridlägret det året fick jag inte ha Lilleman, jag fick ha Gambol. Gambol var en riktigt cool B-ponny som älskade att hoppa! Egentligen fick jag nog bara ha henne för att det inte fanns någon annan för jag var alldeles för dålig för att rida henne då x) Hon blev iallafall snabbt min nya favorit och det var världens bästa omhoppningsponny! På henne gjorde jag min andra avfallning precis efter mål på en liten tävling Monica ordnat själv hemma. Då var jag nog 10 år.

Efter Gambol hade Cola på ett ridläger och sen började jag rida Nobban. Hon gick på ridskolan då. Jag tyckte inte alls om henne i början hon var seg och jobbig att rida efter lilla Gambol! Men efterhand tyckte jag mer och mer om henne och på henne lärde jag mig att jobba en häst i form. Jag fattar nu att hon var en av dom jobbigaste man kan lära sig det på hon var så stel och hård i munnen att det inte fanns! :p Iallafall red jag henne i ett år ungefär innan jag fick veta att hon var till salu. Då tyckte jag jättemkt om henne och blev ju såklart ledsen. Jag tjatade skitmkt på mamma och pappa men det enda dom sa var att det aldrig skulle komma en häst till denhär gården.

Så en kväll när jag kom hem från stallet såg jag ett papper som låg i köket. Det var ett köpeavtal. Dom hade köpt henne! :D Fatta vad glad jag blev! :D Ungefär en månad efter det bestämde vi att vi skulle ta ett föl på henne.
Ridlägret det året hade jag Humlan och jag var den första som hoppade henne, elr den första som hoppade henne bra iaf ;) Hon hade gått ridläger veckan innan också men den tjejen kunde inte hoppa henne hon bara stack vid sidan hela tiden.

Sen red jag ju såklart Nobban (min ängel) ett år innan fölet kom. Den 3:e maj 2008 kom Nonne! Min bäääbis! :)(L)
Sen skulle det blivit för dyrt att ha två hästar uppstallade hos Monica så vi bestämmde oss för att ta hem dom innan vintern. Då kom jag på den braiga ideen att då måste vi ju ha en häst till så någon kan rida med mej! :) Vi letade och hittade Ampe :)

Han bara gick i en hage hos mammas mosters nånting(?) och skräpade för deras barn hade flyttat hemifrån. Han är en envis gammal gubbe men har ett hjärta av guld någonstans under den TJOCKA pälsen (fråga malin och amanda!)

Så hade vi tre ponnyer den vintern :)

Sen på våren skulle jag börja tävla. Jag hann tävla en lokal i osby innan Nobbans ben började strejka. Efter det åkte vi ner till helsingborg, fick henne friskförklarad där efter några månaders vila. Började hoppa henne igen. Efter två veckor var hon blockhalt igen. Då åkte vi till stenestad istället. Fick reda på att hon fått fel diagnos i helsingborg och att hon behövde operation. Den opererade henne och i februari/mars fick jag börja hoppa henne igen. Hon var ohalt men när jag tänker efter kändes hon inte lika pigg och glad som hon gjort innan och mycket riktigt, efter två klubbtävlingar var hon halt igen. Denna gången var det samma ben men inte samma sak. Antagligen blev det benet försvagat av det andra hon hade innan. Vi åkte till stenestad igen och dom sa att dom inte trodde hon skulle bli bra. Nu går hon här hemma men hon verkade ohalt när vi testade henn så jag ska skritta henne lite ibland i vinter och se om man kanske kan bygga upp styrkan i benet på något sätt. Men man blir ju inte lite irriterad på helsingborg, hade dom satt rätt diagnos direkt kanske hon kunde blivit frisk! :(

Under den tiden när Nobban va som sämst fick Nonne kolik också. Vi satt i helsingborg och grät hela natten jag och mamma för veterinären sa att det var bara 50% chans att han skulle klara sig för de var tvungna att operera. Jag förstår hur hemskt det kändes Malin, jag har känt likadant. Skillnaden är nog att jag antagligen inte kan föreställa mej hur ont det gör nu eftersom jag hade sån otrolig, orättvis tur som du också borde haft.

Det var i vintras och när Nobban blev halt för tredje gången i April/Maj började vi leta efter en D-ponny.
Vi hittade en liten dampig sak som tycker om att hoppa, bocka, kasta sig och stegra sig och helst allt samtidigt! ;)
Synd att hon hoppar så bra annars skulle vi reklamerat henne säger mamma x) Hon tror nog det är ett litet fel i huvudet på min lilla ponny x)

Peia blev inriden i våras och har stått hos en beridare sen dess men nog inte blivit mycket riden. De sa ca 5 dagar i veckan men hon orkade knappt galoppera ett varv runt banan när vi fick hem henne så vi tror inte riktigt på det ;) Vi köpte henne nog henne i slutet på Augusti eller i September och vi varit ute på en tävling tillsammans då startade vi LD och LC och hon var duktig :)

Hehe jag vet inte om jag ska skriva mer har ju skrivit ganska mkt men om någon undrar något får ni fråga! :)
Just nu är jag och Peia mitt inne i sadeldjungeln och nu ska vi se om stigen som heter en begagnad Prestige Meredith leder ut från djungeln! ;D
Karro och Humlan till vänster och Frida Eek och Sturevallens Lousann till höger efter finalen i allsvenskan div. 2 där osby kom trea precis som olofström!
Jag och Humlan till vänster och Frida Eek och Sturevallens Lousann Till höger efter finalen i allsvenskan div. 2 där osby kom trea precis som olofström!
Kommer fler bilder! ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0